جلسه هم اندیشی روسای کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور با رئیس قوه قضائیه

جلسه هم اندیشی روسای کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور با رئیس قوه قضائیه

کانون وکلای دادگستری لرستان
12خرداد 1398

جلسه هم اندیشی روسای کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور با رئیس قوه قضائیه

جلسه هم اندیشی روسای کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور با رئیس قوه قضائیه

 آیت الله رئیسی در  نشست هم اندیشی با وکلای دادگستری و روسای کانون های وکلای سراسر کشور پس از استماع نظرات و مطالب وکلا اظهار کرد: نظرات شما عزیزان را شنیدیم که برای بنده بسیار مغتنم بود. البته بعد از این، این امکان فراهم خواهد بود که نظرات وکلا را بیش از گذشته داشته باشیم؛ چون بیان همه مسائل و مشکلات و راهکار‌ها طی دو ساعت مقدور نیست و ما نیاز داریم که از نظرات شما که مستقیماً با دادگاه‌ها و اصحاب دعوی و پرونده‌ها ارتباط دارید، استفاده کنیم.

رئیس قوه قضاییه افزود: اساساً برای اینکه طرح دعاوی در دادگستری‌ها کمتر شود و ما شاهد کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری‌ها باشیم، قطعاً وکلا نقش عمده‌ای دارند و در جهت اتقان احکام همه باید کمک کنند. نهاد وکالت می‌تواند در کشف حقیقت نقش اساسی داشته باشد و وکلا در جهت احقاق حق و ابطال باطل و صدور آرای سالم بسیار نقش آفرین هستند.

رئیس دستگاه قضا بر موضوع ساماندهی امر وکالت در کشور تاکید کرد و ادامه داد: از نکات مهم جامعه وکلا ساماندهی جریان وکالت و نهاد وکالت است که در جهت تحقق این مسئله همه باید مساعدت و همراهی کنند؛ هم مرکز وکلای قوه قضاییه و هم کانون وکلا باید کمک کنند تا ما شاهد ساماندهی جریان وکالت در کشور باشیم و این مسئله را بتوانیم به صورت قانونی و هدفمند دنبال کنیم تا یک حرکت یکپارچه دراین رابطه صورت گیرد و حتی اگر لازم باشد، مقرراتی تصویب شود تا این کار به صورت خوبی محقق شود.

وی به نقش وکلا در تهیه لوایح و قوانین هم اشاره کرد و بیان داشت: نقش وکلا در همکاری برای تهیه لوایح و قوانین یک نقش کلیدی است که می‌تواند بر غنای مقررات بیافزاید؛ بخصوص که وکلا در بحث دانش و تجربه بسیار توانمند هستند و می‌شود از ظرفیت آن‌ها در تهیه لوایح و قوانین استفاده کرد.
رئیس قوه قضاییه به موضوع استقلال وکلا هم اشاره کرد و گفت: منظور از مستقل بودن این است که وکیل در تشخیص موضوع و کشف حقیقت واقعاً مستقل بوده و نفوذناپذیر باشد. همچنین قاضی هم وقتی همه اسناد و مدارک را دید، باید خدا را حاکم بر خود دیده و به موجب قانون رای دهد و کسی هم در او نفوذ نداشته باشد. استقلال به این معنی درست است؛ اما این استقلال به معنای عدم نظارت بر کار آن‌ها نیست. یعنی در قانون پیش بینی شده است که بر این‌ها نظارت شود. البته این نظارت به معنای بی اعتمادی به آن‌ها نیست؛ بلکه برای تداوم اعتماد به آن‌ها است؛ لذا ساز و کار نظارتی باید فعال بوده و ادامه داشته باشد.

آیت الله رئیسی به موضوع تعداد وکلا در کشور اشاره کرد و افزود: اگر تعداد وکلا بیش از نیاز جامعه باشد، مشکل ایجاد می‌کند و فسادآور است. تعداد وکلا باید بر اساس جمعیت و نیاز کشور باشد.
رئیس قوه قضاییه گفت: موسسات حقوقی باید حتماً ساماندهی شوند و اینکه کسی بدون داشتن توانایی حقوقی لازم موسسه‌ای ایجاد کند، درست نیست.
آیت الله رئیسی در پایان با بیان اینکه همانطوری که اشاره کردند نهاد داوری در دستور کار ماست، گفت: ما حتما برای تقویت نهاد داوری گام برخواهیم داشت. نهاد داوری از جا‌هایی است که می‌تواند در کاهش ورودی پرونده به دادگستری نقش داشته باشد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه در نشست هم‌اندیشی با وکلا نیز ضمن تشکر از حضار برای شرکت در این جلسه گفت: اصلاح آیین نامه و حق مشاوره موضوعی درست است و امیدوارم که زودتر رسیدگی شود. البته اینکه گفتند ۱۳ سال از تعیین حق مشاوره قبلی گذشته، درست است؛ اما خود آقایان طی این سال‌ها درخواستی برای اصلاح آن نکردند. در هر صورت ما آیین‌نامه مربوطه را پیشنهاد کردیم و منتظریم زودتر تصویب شود.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: مطلب دوم مربوط به موسسات حقوقی است. بنده فی الجمله با آقایان موافق هستم و معتقدم عملکرد برخی از موسسات حقوقی به ضرر جامعه است. برخی از اقداماتی که انجام می‌شود، به ضرر مردم است. ما باید تلاش کنیم به همه‌ی قانون عمل کنیم؛ نه به بخشی از قانون و هر وقت که بخشی از قانون را مغفول گذاشتیم، به همدیگریادآوری کنیم که این بخش مغفول مانده و این بخش عمل نشده. اگر به همه‌ی قانون عمل کنیم، به نفع همه است.
در ادامه جلسه وکلای حاضر، از جمله آقایان شهبازی نیا رئیس اسکودا، دکتر امینی رئیس کانون مرکز و نیز سایر روسای کانون ها به بیان مشکلات نهاد پرداخته و در این خصوص رایزنی شد.
.
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری لرستان