دکتر منوچهر موتمنی طباطبایی

دکتر منوچهر موتمنی طباطبایی – متولد ۱۳۰۳ در تبریز – اخذ درجۀ دکتری حقوق عمومی از دانشگاه سوربن فرانسه – استاد تمام دانشگاه تهران – مدیر گروه حقوق عمومی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و . . .

کانون وکلای دادگستری لرستان
27مرداد 1392

دکتر منوچهر موتمنی طباطبایی – متولد ۱۳۰۳ در تبریز – اخذ درجۀ دکتری حقوق عمومی از دانشگاه سوربن فرانسه – استاد تمام دانشگاه تهران – مدیر گروه حقوق عمومی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و . . .

دکتر منوچهر موتمنی طباطبایی

در سال ۱۳۰۳ در شهر تاریخی – فرهنگی تبریز در خانواده ای فرهیخته و تحصیل کرده دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهر خود سپری کرد. در سال ۱۳۲۱ به دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران راه یافت و در سال ۱۳۲۴ با ارایۀ رساله ای با موضوع «سیستم تمرکز و عدم تمرکز اداری» زیر نظر مرحوم «دکتر سنجابی» موفق به کسب درجۀ کارشناسی حقوق قضائی شد.

پس از دانش آموختگی در مقطع کارشناسی جهت تحصیل در مقطع دکتری عازم فرانسه شد و تحصیل را در دانشگاه سوربن پاریس پی گرفت. در سال ۱۳۳۰ پس از دفاع از پایان نامۀ خود با موضوع «بررسی تاریخی حقوق عمومی ایران باستان» از ابتدا تا اوایل دورۀ ساسانیان موفق به اخذ درجۀ دکتری شده و به ایران بازگشت.

دکتر موتمنی طباطبایی در سال های تحصیل در فرانسه در زمینۀ «تاریخ حقوق» نیز مطالعاتی داشت و مدرک دیپلم این رشته را اخذ نمود. پس از بازگشت به ایران با تصویب دانشگاه تهران، تدریس در رشتۀ تاریخ ایران را از سال ۱۳۳۱ آغاز کرد و در کنار آن نیز به وکالت و مشاورۀ حقوقی سازمان بهداشت آذربایجان اشتغال داشتند. ایشان در سال ۱۳۳۳ ازدواج کردند که حاصل این پیوند یک فرزند دختر است.

دکتر موتمنی طباطبایی در سال ۱۳۳۶ با سمت دانشیاری به تدریس در دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران مشغول شد و در سال ۱۳۵۹ با سی سال سابقه به بازنشستگی نائل آمد. علاقۀ وافر به تدریس و ترویج علم، ایشان را بر آن داشت که به تدریس ادامه داده و به همین سبب همکاری خود را با دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه آزاد اسلامی آغاز نمود.

دکتر موتمنی طباطبایی مجموعاً دارای ۳۰ سال سابقۀ تدریس در دانشگاه تهران و سال ها سابقۀ وکالت دادگستری مرکز می باشند و تألیفات و آثار با ارزشی نیز به قلم ایشان چاپ و منتشر شده است که از آن جمله است:

-         تاریخ حقوق عمومی ایران باستان (به زبان فرانسه)؛

-         حقوق اداری که ویرایش سوم آن تاکنون ۱۸ بار توسط «انتشارات سمت» و ۶ بار در دانشگاه تهران تجدید چاپ شده است؛

-         آزادی های عمومی و حقوق بشر که در انتشارات دانشگاه تهران به زیور طبع آراسته گردیده است؛

-         حقوق اساسی و رژیم های معاصر که تا سال ۱۳۹۰ توسط «انتشارات میزان» ۱۴ بار تجدید چاپ شده است؛

-         حقوق اداری تطبیقی که توسط «انتشارات میزان» منتشر شده است.

و نیز از جمله سمت های دکتر موتمنی طباطبایی در سال های متمادی و ارزشمند فعالیت ایشان می توان به «مشاور حقوقی سازمان بهداشت آذربایجان»، «وکیل و مشاور حقوقی شرکت ملی نفت ایران» از سال ۱۳۳۴ به مدت سیزده سال، «مدیر گروه حقوق عمومی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران» و نیز ۴ سال «معاونت اداری و مالی» این دانشکده اشاره کرد.

چندی پیش به همت خانۀ حقوقِ خانۀ اندیشمندان علوم انسانی مجلس بزرگداشتی برای ایشان برگزار گردید که گزارش این جشن را می توانید از اینجـــــــــــــــــــا مطالعه بفرمایید.